Filmový režisér a teoretik
Atavazd Pelešjan - Artavazd Ašoti Pelešjan (Արտավազդ (Արթուր) Փելեշյան) je známý tím, že vyvíjí styl kinematografické perspektivy známý jako montáž vzdálenosti, který kombinuje vnímání hloubky s blížícími se entitami, jako jsou běh smeček antilop nebo hordy lidí. Režisér S. Paradžanov jej označil za "jednoho z mála autentických géniů ve světě kinematografie". Jeho filmy byly popsány jako hraničící mezi dokumentárním a hraným filmem, které poněkud připomínají tvorbu takových avantgardních tvůrců jako Bruce Conner, spíše než konvenčních dokumentů. Na rozdíl od Mayi Derenové ale není ukotven v avantgardě a nesnaží se zkoumat absurditu. Spíš mu jde o "poetický pohled na život přenesený do filmu". Ve velké míře využívá archivní záběry, které se mísí s jeho vlastními záběry. Většina jeho filmů jsou krátkometrážní ( 6 do 60 minut) a neobsahuje žádný dialog. Hudba a zvukové efekty však hrají v jeho filmech téměř stejně důležitou roli jako vizuální obrazy přispívající k uměleckému celku. Téměř všechny jeho filmy byly natočeny černobíle. Celkem natočil 13 filmů a film Roční období (1975) byl vybrán časopisem Sight and Sound (BFI) mezi největšími filmy všech dob. V roce 2015 byl osobně na MFF Jihlava a učil i na pražské FAMU.